5

Kokoshavregrøt

Skrevet 21.08.2016 kl.15:40. Ligger i kategorien Oppskrifter - frokost- og lunsj.

Hei dere! 

Dette er en oppskrift jeg har delt for en god stund siden, og derfor vil jeg dele den igjen med dere av den enkle grunn at den smaker såå godt. 

Havregrøt til frokost har vært en favoritt lenge. Jeg elsker smaken av kokos, samtidig som det gir en fantastisk fyldig konsistens.

Det er ulike meninger om kokosfett er sunt eller ikke. Flere hevder at kokosfettet skal styrke immunforsvaret og øke forbrenningen. Mens andre mener det ikke er sunt fordi kokosfett består for det meste av mettet fett, noe vi ikke skal ha i oss for mye av. Dette er ikke godt nok dokumentert. Det trengs altså mer forskning på kokosfett før man kan si noe om helseeffektene. Noe en iallefall er sikker på, er at kokosfettet tåler høye temperaturer uten av fettsyrene blir ødelagt. Kokosolje egner seg derfor godt til steking.

Man kan få inntrykk av at fett er noe vi må passe oss for, og gjerne unngå. Men kroppen trenger fett, spesielt viktig er de essensielle fettsyrene kroppen ikke kan produsere selv, og som den er nødt til å få tilført gjennom kosten. Kroppen bruker blant annet fett til energi, beskytter indre organer, inngår som bestanddeler i hormoner og hjelper oss å holde en jevn kroppstemperatur. Men det er viktig å tenke på fettkvalitet. Mest umettede fettsyrer og mindre av mettet fett.

Jeg er usikker på hva jeg tenker om kokosfettet på grunn av så delte meninger. Men jeg har funnet ut at det er viktig å tenke på det totale fettinntaket. Om man spiser en del mettet fett fra før, er kanskje ikke det smarteste å tilføre ennå mer via kokosfett, men det gjør ingenting å bytte ut kokosfettet med andre mettede fettkilder. Jeg spiser ikke mye mettet fett i hverdagen, og derfor tenker jeg at litt kokosfett ikke gjør noe. Det bidrar godt med energi, metthetsfølelse og smak.



Du trenger: 

40 gram havregryn
50 gram kokosmelk, den stive delen*
2 dl vann

Evt. vaniljeprotein rørt ut i litt vann eller eggehvite for et høyere proteininnhold

*Sett kokosmelken i kjøleskapet over natten og den skiller seg. Hell ut vannet og bruk den hvite stive massen

Slik gjør du det: 

Kok opp havregryn, kokosmelk og vann og la det koke til en passe tykk grøt.

Mens grøten kokes opp, kan du røre ut en måleskje vaniljeprotein blandet med en skvett vann og helle det over i grøten når den har kokt opp. Om du velger å ha i eggehvite, ha i det samtidig som vannet og kokosmelken og visp den inn slik at det ikke blir eggehviteklumper i grøten.

Topp grøten med det du vil. Min ble nytt med jordbær, blåbær, sukrin et dryss kanel. 

Er du glad i kokos?

// Marte

Skrevet 21.08.2016 kl.15:40. Ligger i kategorien Oppskrifter - frokost- og lunsj. 5 kommentarer


Kommentarer

Marte Hopstad

21.08.2016 kl.16:47

veroliving:Tusen takkk Veronika :) Når du elsker kokos måå du prøve denne :D

veroliving

21.08.2016 kl.15:48

Det så godt ut :) ELSKER kokos <3

veroliving

21.08.2016 kl.17:57

Det skal jeg gjøre :D

Marte Hopstad

23.08.2016 kl.13:25

Nina: Jaa det må du teste ut en gang :D

Nina

23.08.2016 kl.06:54

Nam, havregryn er godt - kan tenke meg det er digg med kokosmelk i :D

Skriv en ny kommentar


Marte Hopstad Personlig trener og bachelorgrad i samfunnsernæring. Følg meg gjerne på instagram: @pt_martehg

Siste innlegg

blogg.no - Norges største bloggsamfunn

Ansvarlig redaktør Mediehuset Nettavisen: Gunnar Stavrum

alleoppskrifter.no Matprat
Designmalen på denne bloggen er fra RRH Webdesign


hits