Kaster du mat etter at "best før"-datoen er passert?

Skrevet 11.09.2016 kl.11:53. Ligger i kategorien Blogg.

Noe jeg ikke liker særlig godt er å kaste mat. Hver og en av oss kaster hver 4. handlepose vi kaster. Med tanke på den voksende befolkning og at matsvinn er et økende samfunnsproblem synes jeg det er viktig å ha fokus på hvordan vi enkelt kan bidra til å redusere at mat som er brukbar kastes.

Er du blant dem som heller ut melken eller kaster egg etter at "best før"-datoen er passert? Eller for sikkerhets skyld kaster maten dagen før varen går ut på dato. Ofte er maten holdbar mye lenger enn du tror. Det gjelder å bruke lukte- og smakssansen samt å se på matvaren. Både egg, melk, yoghurt og rømme er produkter med god holdbarhet ut over holdbarhetsdatoen.

"Best før" er en dato som kun sier hvor lenge produsenten kan garantere for kvaliteten til et produkt. Dersom sansene dine forteller deg at produktet er bra, har ikke datoen noe å si. I et forsøk gjennomført av Melk.no fant de at melken de testet fortsatt var fin mer enn 30 dager etter "best før"-datoen! Melken ble hele tiden oppbevart i et kjølerom på 2 grader.

5 tips fra meg:

1. Om du er skeptisk til å bruke f. eks melk etter holdbarhetsdatoen kan du fint bruke den i grøt, bakverk eller vafler istede
  2. Melk kan fint fryses ned. Den vil da endre utseende litt etter tining, men kan fortsatt brukes til bakst og matlaging
  3. Mye brød kastes! Del opp brødet, frys det og ta opp kun det antallet skiver du trenger. Slik har du alltid ferskt brød
  4. Planlegg middagene for en hel uke. Slik kan du planlegge å for eksempel bruke gulrøtter flere ganger i løpet av uka istedt for at en halv pose blir dårlig
  5. BRUK SANSENE TIL Å VURDERE OM MATVAREN KAN BRUKES ETTER HOLDBARHETSDATOEN

Er det flere som synes vi burde bli flinkere til dette?

// Marte

Skrevet 11.09.2016 kl.11:53. Ligger i kategorien Blogg. Ingen kommentarer

Luksus med fersk sjøørrett til middag

Skrevet 12.03.2015 kl.20:50. Ligger i kategorien Blogg.

Hei dere! Bloggen blir ikke like mye oppdatert som før desverre. Nå driver jeg og skriver på min bacheloroppgave som skal leveres 1.juni. Veldig spennende!

Etter kjæresten min hadde vært ute på fisketur her om dagen, fikk jeg servert sjøørett til middag. Dette var bare helt fantastisk! Ikke mange timer tidligere, svømte denne fisken rundt omkring i sjøen.

Fisken ble stekt i ovnen i folie sammen med sjalottløk, purreløk, sitron og smør. Som tilbehør smaker rømme og ovnsstekte poteter nydelig.

Skrevet 12.03.2015 kl.20:50. Ligger i kategorien Blogg. 6 kommentarer

Those christmas days

Skrevet 01.01.2015 kl.19:26. Ligger i kategorien Blogg.

Røros er en fantastisk fin plass å være på om vinteren. Her er det umulig å ikke få julestemning. Bare se på dette stemningsbildet. Det tok jeg på vei til jobb.

Nå er jula straks over for denne gang, håper alle har kost seg og er klar for å gripe fatt i det nye året :)

Skrevet 01.01.2015 kl.19:26. Ligger i kategorien Blogg. 4 kommentarer

Et år har gått

Skrevet 31.12.2014 kl.14:12. Ligger i kategorien Blogg.

Siden jeg startet å blogge i februar har jeg hatt en bratt læringskurve. Nye oppskrifter har blitt testet ut, eksprementeringer på kjøkken har blitt gjort og jeg har fått kjennskap til produkter som kokosolje og kokosmelk, ulike varianter av sukrin og flere melvarianter. Det har vært utrolig gøy og spennende å få dele dette med dere lesere.

Jeg håper at det nye året fortsetter i samme retning, slik at jeg kan dele min matglede med dere.

Jeg vil gjerne vite om noen av dere har testet ut noe av det jeg har lagt ut på bloggen! Og deres erfaringer. Det hadde jeg satt stor pris på.

Ha et riktig godt nytt år alle sammen!

Skrevet 31.12.2014 kl.14:12. Ligger i kategorien Blogg. 2 kommentarer

Nissene kommer tilbake på melkekartongene

Skrevet 12.11.2014 kl.10:40. Ligger i kategorien Blogg.

Flere enn meg som er overlykkelig over dette? Nissene på tines melkekartonger rundt juletider er en tradisjon  som brått ble revet bort for noen år siden. Bildene er jo så utrolig fine, men fargeglade nisser som pynter til jul og hopper på ski. Disse nissene skaper uten tvil julestemning og det skal bli koselig å få de tilbake på frokostbordet i midten av november.

Veldig bra avgjørelse Tine :)

Skrevet 12.11.2014 kl.10:40. Ligger i kategorien Blogg. 4 kommentarer

Forelsket i mine nye sko

Skrevet 16.09.2014 kl.22:22. Ligger i kategorien Blogg.

Hei! I helgen var jeg innom en butikk på Røros som heter frost. De selger klær med flere ulike merker, blant annet GANT. Da jeg så disse skoene, var det kjærlighet ved første blikk. Fordi de var ganske dyre, og jeg bare måtte ha de, bestemte jeg meg for at det kunne være bursdagsgave fra mamma og pappa på forskudd. Jeg har blitt veldig glad i de allerede!

Jeg liker egentlig ikke å poste slike innlegg, men disse skoene måtte jeg bare vise frem.

Hva synes du om skoene?

Skrevet 16.09.2014 kl.22:22. Ligger i kategorien Blogg. 4 kommentarer

Ut på tur

Skrevet 11.08.2014 kl.22:01. Ligger i kategorien Blogg.

Jeg og mamma tok oss en kveldstur på fjellkirka oppå Enarvola (885 moh). Det var godt å få beveget litt på seg i dag kjente jeg, og puste inn litt god fjelluft før det blir tilbake til byen. Jeg begynner på skolen igjen på onsdag, så i morgen kjører jeg tilbake til Lillestrøm og sommerferien er over for denne gang. Det har gått utrolig fort, og jeg skulle gjerne ha vært hjemme et par uker til, men samtidig føler jeg meg klar til å begynne på igjen og komme tilbake til hverdagen. Jeg går nå inn i mitt siste år på bacheloren, så det kan bli veldig spennende.

Skrevet 11.08.2014 kl.22:01. Ligger i kategorien Blogg. Ingen kommentarer

Testet ut nye smaker og cafébesøk

Skrevet 07.08.2014 kl.10:19. Ligger i kategorien Blogg.

....nye og nye, men ny for meg iallefall.

På helsekostbutikken her på Røros har de fått inn questbarer. Så da måtte jeg jo selvfølgelig benytte muligheten til å teste ut noen varianter jeg ikke har smakt før.

Apple pie

Denne baren falt ikke i smak hos meg. Det ble litt bedre når jeg forsøkte å varme den, men jeg tror nok ikke dette er en bar jeg kommer til å kjøpe igjen.

Cinnamon roll

Jeg elsker kanel, så denne var midt i blinken for meg! Veldig god med små biter av mandler. Dette må være en av favorittene. Om det hadde vært flere mandelbiter, hadde den gått helt til topps.

Strawberry cheesecake

Ikke en av de beste denne heller. Jeg ville ikke ha anbefalt å kjøpe denne fremfor andre varianter. Men den var bedre enn apple pie.

I går var jeg vært på café med tre venner, noe som var veldig hyggelig :) Vi koset oss lenge. Jeg bestilte meg rekesmørbrød, nam!

Noen som har smakt noen av disse? Hva synes du eventuelt?

#quest #questbar #proteinbar #cafékos #reker #rekesmørbrød #martehopstad

Skrevet 07.08.2014 kl.10:19. Ligger i kategorien Blogg. 7 kommentarer

I'm back

Skrevet 29.07.2014 kl.23:58. Ligger i kategorien Blogg.

Hei! Nå er det lenge siden sist. Jeg har kommet hjem igjen etter en kjempefin kjøretur Røros - Bergen - Oslo - Røros. Vi har vært borte i 5 dager, og har rukket mye på den tiden. Norge er et fantastisk land med flott natur. Jeg må absolutt oppleve mer av landet vårt i fremtiden. Denne turen var egentlig en spontantur, og jeg er superglad for at jeg og familien dro på denne turen!

Jeg har lyst til å dele noen bilder med dere for å vise hva jeg har holdt på med de siste dagene :)

Torsdag ettermidag kjørte vi fra Røros på vår vei mot Bergen. Fordi det tar 9,5 timer å kjøre til Bergen, måtte vi overnatte på veien. Vi valgte å kjøre til Stryn, ca. halvveis og overnatte på Strynsvatn Camping. Vannet der hadde en nydelig grønnfarge etter sandpartikler fra isbreer rundt. Vi måtte teste ut vannet når vi kom frem den kvelden, og det har helt herlig å ta seg et bad der. Jeg trodde det skulle være kaldt brevann, men det var faktisk ikke kaldt i det hele tatt.

Fredagsmorgenen spiste vi frokost før vi kjørte inn til Stryn sentrum for å se Moods of Norway-guttas hjemsted. Jeg har jobbet på moods i noen år nå, og alltid lurt på hvordan det ser ut i Stryn, så det var kjekt å endelig få sett butikkene.

Etter et besøk i Stryn, kjørte vi videre mot Bergen. Vi krysset Sognefjorden med ferge. Noe så vakkert! Det var virkelig Norge på sitt vakreste: sol, fjorder og fjell

Vi kom frem til Bergen fredagskvelden. Vi sov på Scandic hotel Ørnen, et helt nyåpnet hotell i Bergen sentrum. Det var virkelig flott og nymoderne. Vi gikk en runde rundt i byen den samme kvelden og fikk spist middag. Denne helgen var "The Tall Ships Races" i Bergen, et stort internasjonalt seiltreningsarrangement. Det var rundt 500 000 besøkene i byen i løpet av helgen. Det var vanvittig mye folk og liv!

Jeg spiste kyllingfilet surret i spekeskinke og fylt med kremost. Tilbehøret var en tomatsaus, potetmos og asparges, nam!

Min venninne som jeg studerer med, bor i Bergen, og på lørdag hadde vi avtalt og møtes. Hun har vært og besøkt meg på Røros, så det var koselig og endelig få besøke hun i Bergen også. Etter frokost møtte vi hun i byen og hun "guidet" oss litt rundt i Bergen. Vi var på bryggen, fisketorget, det hansiatiske museum og på Fløien. Bergen er virkelig en flott by. Etter byvandringen, ble jeg med Martine hjem til hun. Jeg ble med hun og vennene hennes ut på byen. En koselig kveld.

Etter en hyggelig lørdag med Martine, tok vi på søndag turen til Nordnes og akvariet. Først sto vi i Nordnes park og fikk med oss utseilingen av alle seilskutene som skulle videre på ferden, før akvariet. Det er jo et must å få med seg når man er i Bergen. Og det falt i smak, det var mye spennende å se på og oppleve der. Jeg likte spesielt de søte pingvinene!

Etter akvariebesøket begynte det å regne fryktelig (ikke overraskende kanskje), og vi hadde kun shorts, t-skjorte og tøysko/sandaler på oss, så vi ble klissvåte når vi skulle videre. Det ble et besøk på Bergenhus festning før middag. Vi spiste på Big Horn steak house før resten av kvelden ble brukt på å slappe av på hotellet. Og ikke minst en varm dusj etter en våt gåtur til hotellet.

Til tross for regn halve søndagen, har vi vært superheldige med været. Vi kunne ikke ha bedt om noe bedre. Og det beste med hele turen: HOTELLFROKOST!! Dette hadde jeg gledet meg til helt siden jeg hørte at vi skulle til Bergen og ligge på hotell, hehe. Det har vært helt luksus med hotellfrokost i 3 dager. Det er så deilig å ha så mye mat tilgjengelig og du kan bare gå å plukke akkurat det du har lyst på. Gjett om jeg har kost meg!

Etter et fint opphold i Bergen kjørte vi videre mot Oslo på mandag. Det var kjempefint å få oppleve Hardangerbrua og Hardangervidda med den flotte naturen.

God stemning med gamlingene bak

Det ble bare et endagers opphold hos farmor og farfar i Asker for meg og min bror. Vi tok flyet hjem til Røros i dag fordi vi må på jobb. Mamma og pappa har ferie og blir igjen noen dager til. Det er så idyllisk hos farmor og farfar. De bor helt ved sjøen.

Det har vært deilig med en liten ferie kjenner jeg. Nå er det tilbake til jobbing og vips er det tilbake til skolen igjen også. Denne ferien skal jeg leve lenge på. Jeg anbefaler flere å ferier rundt i Norge for å oppleve hva dette fantastiske landet har å by på.

Skrevet 29.07.2014 kl.23:58. Ligger i kategorien Blogg. 2 kommentarer

Flere bilder fra Spania

Skrevet 23.06.2014 kl.08:51. Ligger i kategorien Blogg.

Det var veldig mye god mat å velge mellom i Torremolinos. Det ble både paella, tapas, kinamat, burritos, grillspyd, blekksprut, kylling, pasta og pizza. Her kommer noen bilder fra middagene våre.

Paella med sjømat

Kinarestuaranten, utrolig god og billig mat

Så godt at vi måtte dit to dager, tihi.

Dette grillspydet var så godt at det også måtte spises i to dager, nam!

Spansk tapas og San Miguel

Fine kvelder med fine jenter!

Skrevet 23.06.2014 kl.08:51. Ligger i kategorien Blogg. Ingen kommentarer

Hjemme igjen

Skrevet 22.06.2014 kl.13:56. Ligger i kategorien Blogg.

Vi kom hjem igjen fra Spania i natt, etter en fin uke med sol og varme. Det har vært godt. Spesielt når vi har fått vite at hjemme på Røros har det vært snø, regn, kaldt og grått. Vi valgte virkelig rett uke å reise på. Ferien har gått med til soling og spising, hehe. Det har virkelig vært avslappende og vi har ikke gjort noe som helst spesielt, hehe. Det var en herlig tur, men det skal også bli godt å komme tilbake til hverdagen og jobbing. Borte bra med hjemme best passer som regel alltid veldig bra :)

Jeg tenkte jeg skulle dele noen bilder med dere fra turen.

Hver kveld tok vi fellesbilde med selvutløser, og bare én sjanse.

Skrevet 22.06.2014 kl.13:56. Ligger i kategorien Blogg. Ingen kommentarer

I strandbagen

Skrevet 14.06.2014 kl.19:14. Ligger i kategorien Blogg.

Hei! Vi koser oss i hjel her i Malaga og første solingsdag er over, og det var utrolig deilig å ta en kald dusj nå! Nå blir det ordnings og ut og spise.

Men først tenkte jeg at jeg skulle visere dere hva min strandbag inneholder.

- Kryssord. Det er obligatorisk tidsfordriv på stranden. Jeg har alltid vært glad i å løse kryssord og da slapper jeg helt av.

- Blader. Jeg har med meg shape-up.

- Hårkur. Jeg pleier å ta en dukkert nesten med en gang vi kommer ned på stranden for deretter å ta hårkur i hele håret og sette det opp i en kul. Dette virker hele dagen, så når jeg dusjer på ettermiddagen er håret silkemykt.

- Oppblåsbar pute. Superbehagelig når man ligger på strandstolen.

- Solbriller

- Solkremer

Hva MÅ du ha med i strandbagen?

Skrevet 14.06.2014 kl.19:14. Ligger i kategorien Blogg. 5 kommentarer

Klar for avreise!

Skrevet 13.06.2014 kl.08:22. Ligger i kategorien Blogg.

Jippi!! Endelig. Dette har jeg ventet lenge på. Det skal bli så deilig å reise til varmere strøk, slappe helt av og kose seg med gode venninner i 9 dager. Som jeg gleder meg!

Alt er pakket og klart og jeg sitter i skrivende øyeblikk og skal innta dagens frokost før turen går til Spania.

På grunn av dette er det ikke sikkert det blir like hyppige oppdateringer som vanlig, men det kommer nok et par innlegg.

- Marte

#ferie #sydentur #syden #sol #sommer #varmt #Spania #Malaga #varmerestrøk #soling #bading #avslapping #venninner #kos #martehopstad

Skrevet 13.06.2014 kl.08:22. Ligger i kategorien Blogg. 10 kommentarer

Påskens siste dag

Skrevet 21.04.2014 kl.20:17. Ligger i kategorien Blogg.

Dagen i dag har vært helt fantastisk! Ikke et vindkast og solen på sitt beste. Eksamen nærmer seg så da må jeg kombinere solen og lesing. Ellers stekte vi vafler i solen i dag, med naboen på besøk. Det var kjempehyggelig. Det er så deilig å kunne sitte ute uten å fryse igjen, og atpåtil uten jakke og genser!

Broren min og kjæresten, de er såå søte.

Det har også vært helt supert vært å vaske bil i, både innvendig og utvendig

Nå skal vi kose oss med disse herlighetene

Påsken har vært helt fantastisk, men den har gått altfor fort! Herregud, det er helt sinnsykt å tenke på at jeg har vært hjemme i 20 dager, som tiden flyr! I morgen er det tilbake til Lillestrøm og siste innspurt av eksamenslesing.

#eksamen #eksamenslesing #påske #dreamis  #martehopstad

Skrevet 21.04.2014 kl.20:17. Ligger i kategorien Blogg. Ingen kommentarer

Helt forferdelig!

Skrevet 01.03.2014 kl.12:02. Ligger i kategorien Blogg.

"Without saying a word this 6 minute short film will make you speechless". Det er helt sinnsykt hvordan matvareindustrien i verden har blitt. For at maten skal bli så billig som mulig for oss.

- Marte

#matvareindustri #forferdelig #dyrsomvarer #uetisk #uleveligeforhold #maskiner #billigstmulig #utnytting #martehopstad

Skrevet 01.03.2014 kl.12:02. Ligger i kategorien Blogg. Ingen kommentarer

Rørosmartnan2014

Skrevet 24.02.2014 kl.22:39. Ligger i kategorien Blogg.

Heisann dere :)

I helgen var jeg hjemme på Røros fordi det var rorosmartnan. Det er det stort handelsmarked med rundt 250 boder rundt om kring i gatene, og varer fra tirsdag til søndag. Det finnes også tivoli og varemesse. Det er sinnsykt mange folk her i løpet av denne uka, ca. 70 000. For å sammenlikne, har Røros kommune ca. 5500 innbyggere!

Det er koselig å kikke rundt, men det store høydepunktet er alle festene og den gode maten! Det er så sinnsykt god stemning, og festene på martnan er noe helt eget. En må dra ut i god tid for å ikke bli stående flere timer i kø, og alle folka er kjempehyggelig. Og for å ikke snakke om all maten. Bakt potet fra potetbaker'n, smultringer fra smultringboden, sjokolade fra Gjøvik sjokoladefabrikk og veldig veldig gode sveler. Martnan er definitivt ett av årets høydepunkter!

I år ble min gode venninne med meg til Røros og martnan. Hun har aldri vært på Røros før, og det var veldig koselig at hun ble med! Vi kjørte nedover torsdag etter skolen og hjem igjen på søndag. Det første vi gjorde da vi kom frem til Røros på torsdag var å dra ut. Klokken var da ca. 19, og vi ble stående i kø i ca. 1 time, men det var absolutt verdt det! Fredag og lørdag dro vi ut mye tidligere for å unngå køen for å komme inn i "teltet". Vi startet å vorse kl 16 på fredag og 14 på lørdag, så her må man starte tidlig!

I dag var en skikkelig blåmandag, men det var så absolutt verdt det fordi denne helgen har vært helt super!Som vi sier: det er bare martnan én gang i året.

- Marte

#Røros #rørosmartnan2014 #stemning #fest #godmat #radiobil #venner #teltet #høydepunkt #martehopstad

Skrevet 24.02.2014 kl.22:39. Ligger i kategorien Blogg. 2 kommentarer

Mitt første innlegg

Skrevet 24.02.2014 kl.20:58. Ligger i kategorien Blogg.

Jeg har lenge vurdert å opprette en blogg, men aldri kommet så langt. Men endelig fikk jeg gjort noe med det. Jeg er ikke veldig erfaren med design, men får ta det litt etterhvert. Denne bloggen kommer for det meste til å handle om min hverdag. Jeg studerer for tiden på høgskolen i Oslo- og Akershus avd. Kjeller. Der tar jeg en bachelor i samfunnsernæring, og er nå på mitt 2. år. Ernæring og kosthold er noe som interesserer meg, og det kommer derfor til å komme innlegg med matoppskrifter og tips. Ellers er jeg veldig glad i å trene og være aktiv i tillegg til å være med venner osv.

Håper noen av dere har noe interesse av å lese om livet mitt :)

#førsteinnlegg #nytt #handlerom #ernæring #mat #trening #Kosthold #martehopstad

Skrevet 24.02.2014 kl.20:58. Ligger i kategorien Blogg. Ingen kommentarer

Les mer i arkivet » September 2016 » August 2016 » August 2015

Marte Hopstad Personlig trener og bachelorgrad i samfunnsernæring. Følg meg gjerne på instagram: @pt_martehg