0

Lange og rolige morgener

Skrevet 25.08.2016 kl.12:20. Ligger i kategorien Hverdagen.

Hei dere! 

Jeg må si at er det noe jeg setter stor pris på, er det rolige og lange morgener med kaffekoppen og God Morgen Norge på TV. Jeg jobber på et senter som er oppe til kl 21 på kvelden.Da blir det ofte kveldsvakter som gjør at jeg har hele formiddagen. Dette er ikke noe jeg var vant til som student og noe jeg ikke får igjen senere i livet så jeg må nyte det nå mens jeg ennå kan.






Lag dere en fin dag :)

// Marte

Skrevet 25.08.2016 kl.12:20. Ligger i kategorien Hverdagen. Ingen kommentarer



0

Over grensa

Skrevet 24.08.2016 kl.11:26. Ligger i kategorien Små tips.

Hei dere!

Med en gang man kommer seg over grensa og til Sverige, blir utvalget av en helt annen klasse. Her ser dere noen av mine favoritter å handle fra våre naboer. Her tenker jeg det er flere som kjenner seg igjen: true BCAA, paulins sukkerfrie granola (finnes flere typer enn denne), proteinpudding og smågodt! Når jeg er hjemme på Røros blir det ofte en tur over grensa da vi kun bor 50 min unna grensa. 

Sist gang jeg var i Sverige oppdaget jeg noe som jeg synes var helt genialt, nemlig miniutgaver av smågodtposer. Dette er noe jeg har tenkt på lenge at burde komme til Norge også. Tenk så mye lettere å begrense seg når man faktisk ser hvor mye som puttes i posen, samt at ikke all verden går nedi den lille posen. Jeg tenker også på foreldre som har barn og skal handle inn til lørdagsgodteri. Da kan barna få hver sin lille pose .

Du kan se litt lettere på bildet under størrelsen på posen. Den er liten nok til å få plass inni hånden. Jeg husker jeg sa ganske høyt i entusiasme på butikken når jeg oppdaget posene: "å, så genialt!". De som var i nærheten snudde seg og lurte på hva som var så interessant. Små barn, store gleder her altså. 

Noen flere som har oppdaget disse søte godteposene?

// Marte

Skrevet 24.08.2016 kl.11:26. Ligger i kategorien Små tips. Ingen kommentarer



5

Kokoshavregrøt

Skrevet 21.08.2016 kl.15:40. Ligger i kategorien Oppskrifter - frokost- og lunsj.

Hei dere! 

Dette er en oppskrift jeg har delt for en god stund siden, og derfor vil jeg dele den igjen med dere av den enkle grunn at den smaker såå godt. 

Havregrøt til frokost har vært en favoritt lenge. Jeg elsker smaken av kokos, samtidig som det gir en fantastisk fyldig konsistens.

Det er ulike meninger om kokosfett er sunt eller ikke. Flere hevder at kokosfettet skal styrke immunforsvaret og øke forbrenningen. Mens andre mener det ikke er sunt fordi kokosfett består for det meste av mettet fett, noe vi ikke skal ha i oss for mye av. Dette er ikke godt nok dokumentert. Det trengs altså mer forskning på kokosfett før man kan si noe om helseeffektene. Noe en iallefall er sikker på, er at kokosfettet tåler høye temperaturer uten av fettsyrene blir ødelagt. Kokosolje egner seg derfor godt til steking.

Man kan få inntrykk av at fett er noe vi må passe oss for, og gjerne unngå. Men kroppen trenger fett, spesielt viktig er de essensielle fettsyrene kroppen ikke kan produsere selv, og som den er nødt til å få tilført gjennom kosten. Kroppen bruker blant annet fett til energi, beskytter indre organer, inngår som bestanddeler i hormoner og hjelper oss å holde en jevn kroppstemperatur. Men det er viktig å tenke på fettkvalitet. Mest umettede fettsyrer og mindre av mettet fett.

Jeg er usikker på hva jeg tenker om kokosfettet på grunn av så delte meninger. Men jeg har funnet ut at det er viktig å tenke på det totale fettinntaket. Om man spiser en del mettet fett fra før, er kanskje ikke det smarteste å tilføre ennå mer via kokosfett, men det gjør ingenting å bytte ut kokosfettet med andre mettede fettkilder. Jeg spiser ikke mye mettet fett i hverdagen, og derfor tenker jeg at litt kokosfett ikke gjør noe. Det bidrar godt med energi, metthetsfølelse og smak.



Du trenger: 

40 gram havregryn
50 gram kokosmelk, den stive delen*
2 dl vann

Evt. vaniljeprotein rørt ut i litt vann eller eggehvite for et høyere proteininnhold

*Sett kokosmelken i kjøleskapet over natten og den skiller seg. Hell ut vannet og bruk den hvite stive massen

Slik gjør du det: 

Kok opp havregryn, kokosmelk og vann og la det koke til en passe tykk grøt.

Mens grøten kokes opp, kan du røre ut en måleskje vaniljeprotein blandet med en skvett vann og helle det over i grøten når den har kokt opp. Om du velger å ha i eggehvite, ha i det samtidig som vannet og kokosmelken og visp den inn slik at det ikke blir eggehviteklumper i grøten.

Topp grøten med det du vil. Min ble nytt med jordbær, blåbær, sukrin et dryss kanel. 

Er du glad i kokos?

// Marte

Skrevet 21.08.2016 kl.15:40. Ligger i kategorien Oppskrifter - frokost- og lunsj. 5 kommentarer



0

Alle burde dra til femundsmarka

Skrevet 21.08.2016 kl.14:20. Ligger i kategorien Små tips.

Hei og hopp! 

Jeg som kommer fra Røros er så heldig å ha Femundsmarka ikke langt unna. Vi hadde flere skoleturer hit på ungdomsskolen og videregående og jeg har vært her mye i ettertid. Jeg kan godt forstå hvorfor Lars Monsen er så glad i Femundsmarka. Mye av femundsmarka er nasjonalpark, som vil si at området er vernet for å ta vare på blant annet naturlandskap og biologisk mangfold. Landkskapet er preget av istiden med dødislandskap og mye stein. 

Her har du mange muligheter! Gå, kano, fiske eller sykle. Det er fantastisk å komme seg ut i naturen. vekk fra støy og til den herlige fjelluften som vi har så godt av.Det er også flere fine sand - og steinstrender i området også. Femunden er norges 3. største innsjø med fine muligheter for båtliv.




 





// Marte

Skrevet 21.08.2016 kl.14:20. Ligger i kategorien Små tips. Ingen kommentarer



0

Gratis PT-time med meg?

Skrevet 16.08.2016 kl.21:51. Ligger i kategorien Trening.

Nå som jeg nettopp har startet å jobbe på One Performance Lillestrøm vil jeg gi ut en del gratis PT-timer. Om du bor i nærheten og kunne tenke deg en time med personlig trener, så ikke nøl med å kontakte meg. Dette blir gøy!

Kontakt meg på: Marte@one-performance.no

 

 

 // Marte
 

Skrevet 16.08.2016 kl.21:51. Ligger i kategorien Trening. Ingen kommentarer



0

One Performance Lillestrøm

Skrevet 15.08.2016 kl.21:57. Ligger i kategorien Hverdagen.

Hei! 

Nå er det alt for lenge siden jeg har skrevet noe her. Det har rett og slett blitt en lang pause. Det har skjedd mye som har gjort at dette ikke har blitt prioritert. Men jeg har lyst til å prøve å begynne på igjen.

I desember er jeg ferdig utdannet PT (personlig trener) og nå i august starter jeg i ny jobb som PT på et treningssenter i Lillestrøm som heter One Performance. Tenk at jeg er så heldig som får jobbe på et så flott treningssenter. Foreløpig er det et PT-senter, som vil at at kun personer som trener med en personlig trener, bruker senteret. I slutten av august, begynnelsen av september utvider vi med 200 kvadratmeter og blir et lite treningssenter med medlemsskap i tillegg til PT-kunder. Så om du bor i nærheten av Lillestrøm-området kan jeg virkelig anbefale One Performance.  

Framover på denne bloggen nå blir det nok litt mer trening og litt mindre mat enn det har vært tidligere. Fokuset nå kommer til å være på ny jobb og ny utdanning. Men jeg kommer helt klart ikke til å legge all mattips på hytta, da det tross alt er noe jeg brenner for. Jeg gleder meg til tiden framover som kommer til å bli både spennende, ut av komfortsonen, hektisk og lærerik. 

 



 

// Marte

 

Skrevet 15.08.2016 kl.21:57. Ligger i kategorien Hverdagen. Ingen kommentarer



Les mer i arkivet » August 2016 » August 2015 » Mai 2015

Marte Hopstad Personlig trener og bachelorgrad i samfunnsernæring. Følg meg gjerne på instagram: @pt_martehg

Siste innlegg

blogg.no - Norges største bloggsamfunn

Ansvarlig redaktør Mediehuset Nettavisen: Gunnar Stavrum

alleoppskrifter.no Matprat
Designmalen på denne bloggen er fra RRH Webdesign


hits